Dziś kolejna porcja
działalności dwóch tancerek doby baroku.
Marie Sallé (1707–1756) rozpoczynała
swoją karierę razem z La Camargo u słynnej Françoise Prevost i choreografa i
tancerza Claude Ballon’a . (Od niego też wzięty został termin baletowy ballon).
Naukę zaczęła wcześnie i zadebiutowała w 1718 roku w przedstawieniu La Princesse Carisme. W 1721 roku po raz pierwszy wystąpiła na
scenie Opery Paryskiej.
Marie Salle |
Camargo słynęła ze
swojej techniki a Sallé z kolei była wybiną aktorką. Wcieliła się w rolę męską
występując w balecie Les Caractères de la Danse, razem z La Camargo. Zazdrość innych wpływowych tancerek w tym Prevost
powodowały, że nie mogła rozwinąć się zawodowo w pełni. W 1725 roku z pomocą
Johna Richa, Sallé wyjeżdża na występy do Londynu. Występowała w londyńskim
teatrze Lincoln's Inn Fields Theatre gdzie odnosiła duże sukcesy. Występowała
tam w tańcach pantomimicznych w operze Rinaldo
Haendla. W 1732 roku dostaje angaż do Covent Garden gdzie z sukcesami
tańczy choreografie do różnych oper w tym w prologu Terpsichore w przerobionej
operze Il Pastor fido Haendla.* Stworzyła balet Pigmalion, gdzie
wystąpiła w roli Galatei. Sallé ubrana była w strój nawiązujący do
strojów antycznej Grecji, miała więc rozpuszczone włosy luźno opadające na
ramiona, lekki gorset (zapewne krótki albo pół – fiszbinowy). Nosiła grecką
tunikę z muślinowej tkaniny założoną na lekką bawełnianą halkę a na nogach
miała baletki w rzymskim stylu. Wszystko to miało sprawiać jak najwierniejsze
odtworzenie greckiej epoki.
Mademoiselle Marie Salle as the French Terpsichore, engraved by Petit |
Jej niesamowity sukces w Londynie i sława
przyniosły zaproszenie na francuski dwór gdzie tańczyła dla króla i królowej (
Marii Leszczyńskiej). Na emeryturę przeszła w 1740 roku.
Marie Sallé w historii tańca jest uważana za
reformatorkę tańca i kostiumu scenicznego. Jej taniec zawierał dużo elementów
aktorskich w przeciwieństwie do La Camargo z którą trochę rywalizowała. Jako choreografka
łączyła muzykę, kostiumy i taniec jako integralną część przedstawienia baletowego i teatralnego.
Sięgała po tematy antyczne, które stały się bardzo popularne zwłaszcza w
operach Haendla. Twierdziła, że kostium
powinien odzwierciedlać realizm granej
postaci a nie ukazywać piękno tancerki czy tancerza. Dało to większa swobodę w
kostiumie scenicznym, który przedtem
posiadał wymogi zwykłego ubioru co było bardzo niewygodne. Tak samo jak
Camargo zamieniła ciężką suknię na szytą z lekkich powiewnych materiałów.
Odrzuciła panier oraz ciężkie fiszbinowe gorsety zastępując je halkami i
gorsetami pół - fiszbinowymi.
Jej pracę reformatorską będzie później Jean Georges Noverre.
Quentin de la Tour, Marie Salle, 1741 |
*Il pastor fido to
opera napisana przez George Frideric Handel. Po raz pierwszy
napisał ja w 1712 roku a 1734 dokonał kompozytor przeróbek i ponownie wystawił
w 1734. Dodany został prolog z udziałem Terpsychory, którą to właśnie tańczyła
Marie Sallé.
Barbara Campanini (1721 – 1799) zwana La Barberina, była z kolei
Włoszką. Urodzona w Parmie, zmarła w Barszowie, dziś nie istniejącej już
posiadłości i wsi na Dolnym Śląsku.
Studiowała w Teatrze Farnese pod okiem Antonio Rinaldi Fossano, który potem był
znanym tancerzem i choreografem w Petersburgu.
Barbara zadebiutowała na scenie
Opery Paryskiej w 1739 roku i od razu odniosła sukces. Była znana z lekkiego
wykonywania entrechat oraz szykiego wykonywania piruetów. Miała także talent
aktorski.
Występowała w
Londynie i w Wiedniu. W czasie powrotu do Paryża dostała zaproszenie od
Fryderyka Wielkiego, pruskiego króla, który koniecznie chciał ją zaangażowac do
nowo powstającej Opery Berlińskiej. Początkowo Barbara chciała przyjąć
zaproszenie ale potem wycofała się prawdopodobnie pod wpływem romansu. Wściekły
Fryderyk Wielki kazał ją porwać do Berlina. Nie jest pewne czy Barbara mogła
mieć romans samym królem pruskim, bynajmniej musiała go jednak fascynować, skoro tak bardzo pragnął aby występowała w Berlinie. Miała
bardzo wysoka gażę i w tym 5 miesięcy na odpoczynek w pracy. Barbara uzyskawszy
takie uposażenie miała jednak warunek aby nie wychodzić za mąż.
Rosalba Carriera, La Barberina, ok 1740? |
A.Pesne, La Barberina |
Fakt
zamążpójscia oznaczał zerwanie kontraktu oraz gniew króla. I tak tez się stało.
Barberina wyszła za mąż za Carl Ludwig von Cocceji – syna kanclerza Samuela von Cocceji.
Mieszkała w pałacu w Głogowie do rozwodu a później aż do śmierci w posiadłości
w Barszowie.
W Barszowie także założyła konwent dla dziewcząt ze zubożałych
rodzin szlacheckich, który działał do roku 1945. Została pochowana w kościele Św. Jana
Chrzciciela w Grodowcu . Jej ciekawe i
po trosze awanturnicze życie zasługuje na dogłębną biografię, ciekawie opisaną tutaj.
Campanini doczekała się także biografii z 1910 roku gdzie zamieszone są zdjęcia jej pałacu w Głogowie i Barszowie.
Na zakończenie dwie filmowe prezentacje tańca z opery Acis i Galatea Haendla oraz fragmenty tańców do Muzyki na wodzie tego samego kompozytora.
Do tej pory słyszałam jedynie o Barbarze Campanini, a to dzięki portretom A. Pesne, a szczególnie pięknemu pastelowi Rosalby Carriery, który zdobi wiele albumów o sztuce.
OdpowiedzUsuńCampanini przed wojna chyba byla doceniana jako filantropka. Francuska biografia jest bardzo ciekawa bo sa ta zdjecia jeszcze z obu zachowanych palaców oraz wnetrza i nieznane portrety Barbary.
OdpowiedzUsuń