Jean-Baptiste Perroneau, Jean Georges Noverre, 1764 |
Jean Georges Noverre (1727
– 1810) był tancerzem,
nauczycielem i choreografem.
Prekursor baletu z akcją. Naukę zaczynał w Paryżu
w Opera – Comique pod kierunkiem Louisa Dupré. Debiutował w 1742 roku przed
królem Ludwikiem XV i Maria Leszczyńską. Sukces przyniósł mu zaproszenie do Berlina i
możliwośc zatańczenia przed Fryderykiem II. Po powrocie nadal pracował w Paryżu
zdobywając doświadczenie na scenie. Później pracował w Strasburgu i Lyonie. W
Marsylii wystawił swój pierwszy eksperymentalny balet Les Fêtes Chinoises. Temat baletu nawiązywał do fascynacji
chinoserie.
Balet wystawiony w 1754 roku w Opera – Comique z dekoracjami
Françoisa Bouchera odniósł fenomenalny sukces. Przedstawiał on kilka scen z
tańcami chińskimi inspirowanymi relacjami podróżników i misjonarzy (jezuitów). Noverre
wykroczył poza poza ramy tradycyjnego
baletu dworskiego, w Les Fetes Chinoises
stworzył spójną akcję, realistyczne, wierne jak na ówczesną wiedzę scenografie
i kostiumy. Wprowadza bowiem tańce z innych krajów jako je
charakteryzujące, razem kostiumem będzie powoli powstawać z różnych narodów,
które wcześniej miały tylko zapożyczone pewne figury a nie tworzyły zgodnego
charakteru całości postaci. Postacie chińczyków, niewolników i mandarynów,
tańczyły tańce kołowe i w korowodzie a na zakończenie baletu pojawił się
kontredans.
F.Boucher, La danse Chinoise, 1742 |
Po wielkim sukcesie Les
Fêtes Chinoises został zaproszony
do Londynu przez znanego aktora Davida Garricka. W Londynie podczas zamieszek
związanych z wojną siedmioletnią wystawienie baletu było niemozliwe z powodu
zniszczenia dekoracji i kostiumów. Po powrocie do Francji pracuje w Lyonie
gdzie powstają pierwsze zarysy jego Listów w sprawie reformy baletu. W
1760 roku wydaje je po raz pierwszy w
Lyonie jako Lettres sur
la danse et les ballets. Pracował nie tylko w Lyonie i Paryżu. Jego
sława oraz wydanie ksiązki była czymś nowym w widzeniu baletu, muzyki,
kostiumów i dekoracji jako całości.
Jazon i Medea balet Noverre'a w roli Jazona Gaetano Vestris, 1767 |
Estetyka Noverra, tańcząca młoda Maria Antonina, 1765, obraz J.G. Weikert |
Pracował także dla księcia Wirtembergi a
później w Wiedniu na zaproszenie cesarzowej Marii Teresy gdzie przebywał do
1774 roku. Po wstąpieniu Marii Antoniny na francuski tron, królowa niezwłocznie
poprosiła go aby pracował dla jej dworu i dla Opery Paryskiej. W 1787 roku znowu
występuje ze swoim zespołem w Londynie, gdzie życzliwie był przyjmowany. Czas
rewolucji spędził także w Anglii. Pod koniec lat 90. tych XVIII wieku wraca do
Paryża ale to już nie jest to samo miasto i ci sami ludzie. Jest już chory i
stary i pomimo sławy poniżany.
Listy J.G.Noverre, 1760 |
Mimo zatrudnienia w operze, nie wypłaca się jemu
pensji bo przed rewolucją miał szerokie kontakty z arystokracją. Musiał także
walczyć z narastającą biurokracją. Czasami zaglądał na próby tancerzy, gdzie starał się
przekazywać jeszcze swoją wiedzę młodszym artystom, ale to już nie był ten świat
w którym pracował i tworzył. Narzekał, że jest za mało tancerzy a za
dużo tancerek i że Vestris ( jeden z tancerzy) poświęca swój talent na
wykonywanie szybkich piruetów a nie rozwijanie swoich zdolności. Wraz żoną
wyjeżdża do francuskiego miasteczka Saint-Germain-en-Laye, gdzie do swojej śmierci
pracował nad uporządkowaniem swoich prac naukowych w tym listów i artykułów. Zmarł
w 1810 roku.
J.F.Roger, Jean Georges Noverre, koniec XVIII wieku |
Znaczenie jego pracy.
Noverre jest dla mnie tytanem pracy. Wybitny tancerz ale i teoretyk i
reżyser. Obracał się w świecie ludzi którzy tworzyli kulturę Oświecenia jak
Voltaire, Mozart, Garrick. Miało to niewątpliwy wpływ na jego twórczóść. Oprócz
słynnych listów, tworzenia baletów, napisał także: Observations
sur la construction d'une nouvelle salle de l'Opéra (1781), Lettres sur
Garrick écrites a Voltaire (1801), Lettre à un artiste sur les flies
publiques (1801).
Lettres sur
la danse et les ballets, powstawały
już w Londynie pod wpływem pracy z zespołem dla teatru Drury Lane oraz
pod wpływem przyjaźni z Davidem Garrickiem oraz zetknięcia się z pantomimą. W
jego bibliotece Noverre znalazł wiele dzieł które go zainspirowały do napisania
Listów. Głosił on, że balet powinien
rozwijać się poprzez ruch dramatyczny i ruch ten ma wyrażać ekspresję charakteru
danej postaci oraz relacje między innymi bohaterami. Balet ten nazwał jako ballet d’action czyli balet z akcją lub
balet pantomimiczny. Pierwszym takim baletem był Le Jugement de Paris (Sąd Parysa) wystawiony w 1751 roku w Lyonie. Oprócz
wymienionych znanych osobistości Noverre pracował i inspirował się poglądami
tancerki Marie Salle z którą studiował balet i przyjaźnił. To ona namawiała go
z kolei aby napisał pracę o roli tańca i baletu na scenie. Tworzył balety do muzyki
kompozytora Jean Phillipe Rameau.
Louis Boqet, kostium Driady i Fauna wg Noverra, druga poł XVIII wieku |
Strój po reformie Noverra, strój Demona, rycina tak ukazywała sie w Galerie de Modes, jako propozycja stroju na bal. |
Strój Furii, z Ifigenii, Galerie de Modes |
W Listach Noverre przede wszystkim krytykuje przestarzały już system
nauczania i wykonywania tańca teatralnego w zespole Opery Paryskiej. Początkowa
współpraca muzyków i tancerzy z Królewskiej Akademii Tańca i Muzyki zaczęły się rozmijać,
także na początku XVIII wieku można powiedzieć, że elementy takie jak wyraz
sceniczny, charakter postaci, relacje pomiędzy bohaterami akcji, były zaburzone.
Ważnym postulatem była także zmiana kostiumu scenicznego na lżejszy i
wygodniejszy zwłaszcza dla tancerek aby nie musiały tańczyć w niewygodnych
panier ani gorsetach. Ten postulat pojawił się już wcześniej zarówno u
Francoise Prevost, La Carmago czy Marie Salle, wszystkie starały się zmienić
kostium na lżejszy. Postulował także aby nie używać maski scenicznej
która zaburza emocjonalność danej postaci. Postulaty Noverra dotyczyły także
pedagogiki tańca,(który jako pierwszy zwrócił na nią uwagę Gottfried Taubert w swoim dziele z 1717 roku): technika
tańca powinna być uczona wg reguł Pierra Beauchampa z odniesieniem do indywidualnych
możliwości anatomicznych tancerza, ważna jest osobowość tancerza i jego rozwój.
Muzyka, kostium, dekoracje stanowią jedność baletu. Odrzucenie maski
spowodowało konieczność zastosowania odpowiedniego makijażu scenicznego.
Noverre a Polska.
Badania są dość
skromne i posłużę się tutaj cytatem ze strony Teatru Wielkiego.
W 1766 roku o posadę baletmistrza w Warszawie starał się nawet, choć
bezskutecznie, sam wielki Jean-Georges Noverre. Zadedykował on i przesłał
królowi Stanisławowi Augustowi swoje słynne reformatorskie dzieło Théorie et pratique de la danse,
które zachowało się w Polsce do dzisiaj i przechowywane jest w Gabinecie Rycin
Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Jest niestety dla
mnie niejasne jaka to była dedykacja bo na różnych wersjach jej po prostu nie
ma lub dedykacja dotyczy innej osoby. Niejasne jest dla mnie także z jakich
powodów Noverre zdecydował się na staranie się o pracę w Polsce tym bardziej,
że przed 1766 stan baletu polskiego nie był najsilniejszy. Niemniej ważne jest
to , że Listy te zachowały się do
dziś. W 2012 roku na wystawie La Bella
semplicita poświęconej projektom kostiumów teatralnych Leonardo Mariniego
wg wskazówek Noverra także Listy można
było zobaczyć.
Na pierwszym planie stroje polskie Mariniego |
Mam pytanie do reformy strojów Noverre'a - przyznam szczerze, że nie do końca widzę różnicę w kostiumach przed i po jego reformie... skoro nie chciał, żeby aktorki/tancerki nosiły paniers, to w sposób uzyskałby taki kształt sukien, jak to widać na rycinach? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź!
OdpowiedzUsuń