Dziś powrót do ikon
tańca w XVIII wieku. Wiele się mówi o tancerzach którzy byli znani także z
pracy pedagogicznej a dziś chciałabym się skupić na tancerkach tego okresu. W
XVIII znanych było wiele tancerek które wyznaczały nowe trendy nie tylko w
sferze tańca i teatru ale także kultury.
J.Raoux, Panna Prevost jako Bachantka, 1723 |
Następczynią Marie
Subligny była Françoise Prevost (1681 – 1741). Miała korzenie hiszpańskie po
matce a ojciec pracował w operze paryskiej jako aktor. Tam też „mała Francine
(la Petite Prevost)” poznawała tajniki baletu. Prawdopodobnie uczyła się pod
kierunkiem Marie Subligny oraz Michela Blondy i nauczyciela nazwiskiem Thibaud.
Zadebiutowała w 1699 roku w operze Atys,
chociaż badaczka Regine Astrier podaje iż jej pierwszy występ na scenie miał
miejsce w 1695 roku w Ballet des
Saisonnes. * Jest uważana, przedstawicielkę dramatyzmu w balecie. Swoim
rolom tanecznym nadawała niezwykłą ekspresję, dynamiczność i lekkość w
wykonywaniu kroków. Doprowadzała do wzruszeń publiczność podczas swoich występów.
W 1708 roku razem z
Jeanem Balon (jej stałym partnerem w tańcu), została zaproszona przez księżnę du
Maine do realizacji pantomimicznej Horacujsze
Corneille’a. W ostatniej scenie tego przedstawienia Francoise Prevost
razem Jeanem Balon tak zachwycili swoim
tańcem, że publiczność bardzo się popłakała. Jej talent był o wiele większy, tak
jak i ambicje, była także pierwszą choreografką oraz nauczycielką tańca
Akademii Tańca i Muzyki. Jej najbardziej znane dzieło to choreografia z 1714
roku, Les Caracteres de la Danse, do
muzyki Jean Ferry Rebela. Owe Caracteres nawiązywały
to różnych stopni miłości, przedstawione za pomocą różnych rodzajów tańca jak: Bourrée,
Chaconne, Sarabande, Gigue, Rigaudon, Passepied, Gavotte, Loure i Musette.
Układy te zdobyły wielką popularność a Prevost uczyła solówek swoje uczennice Marie
Salle i Marie Camargo, ale nie ma to jak
zazdrość kiedy uczeń przerasta mistrza.
Tak się stało w przypadku słynnej La Camargo,
która u progu swojej kariery zatańczyła solowe partie Caracteres, zachwycając tym publiczność, ale nie Prevost, z
zazdrości zdegradowała ją do tancerki corps de ballets. Françoise Prevost
tańczyła przeszło 30 lat, dopiero w 1730 roku przeszła na emeryturę zachowując
tytuł première danseuse. Mało także
wiemy o jej życiu prywatnym, pomimo iż była osobą znaną zarówno we Francji jak
i za granicą. Jej protektorem i opiekunem był ambasador francuski przy Malcie
Jean Jacques des Mesmes. Miała córkę ze związku z Count of Midelbourg, - Anne-Auguste
de Valjolly, która wyszła za mąż za syna kompozytora Jean Ferry Rebela.
Do tej pory jak na
razie wiadomo tylko o jednym wizerunku Françoise Prevost z 1723 roku. Malarz
Jean Raoux przedstawił ją jako bachantkę. Jej poza taneczna ukazuje sugestywnie
jej lekkość i zmysłowość. Także jej strój jest dość odważny ukazując prawą
pierś oraz lekką przezroczystą koszulkę. W rękach trzyma kiść winogron i flet. Włosy pięknie ufryzowane w srebrzyste
małe loki nadają jej mitologiczny wygląd. Nie mniej należy brać pod uwagę fakt,
że jest to wyobrażenie malarza tej tancerki, która tak fascynowała ówczesne
kręgi francuskiej arystokracji.
Q. de la Tour, Mademoiselle Camargo, ok, 1730 -1740 |
N. Lancret, Jeune famme debout les bras étendus; étude pour La Camargo dansant”, 1730 |
Następczynią Prevost
była Marie Anne de Cupis de Camargo
(1710 – 1770). Urodzona w Brukseli w rodzinie o tradycjach muzycznych i
tanecznych. Także miała pochodzenie hiszpańskie. Jej brat Jean-Baptiste Carmago (1711 – 1788) został
kompozytorem. Pierwszym nauczycielem Marii był jej ojciec, który w przeszłości
zajmował się tańcem. W wieku lat 10 brała już udział w zajęciach
prowadzonych przez Françoise Prevost, która szybko odkryła jej talent taneczny.
Debiutowała na scenie Opery paryskiej w 1725 roku w Les Caractères de
la Danse. La Camargo zachwycała
przede wszystkim techniką oraz energią. Znana była z perfekcyjnego wykonywania entrechat quatre i cabrioles (wykonywała
je też jako pierwsza kobieta). Wprowadziła także rewolucyjne zmiany w ubiorze
tancerek: skróciła spódnicę, która sięgała u niej przed kostkę a nawet
odsłaniała łydkę, odrzuciła także noszenie kilka halek w tym panier. Jej stroje charakteryzowały się
lekkością, były szyte z lekkich jedwabnych taft. Potocznie przyjęło się także mówić, że zastąpiła
wysokie buty, płaskimi „baletkami”, jednakże jak dla mnie nie są to żadne
informacje potwierdzone źródłami. W pierwszej połowie XVIII wieku, nie
noszono jeszcze płaskiego obuwia, także
domowe „mule” miały obcas i odkrytą piętę, nie możliwe do tańczenia.
N. Lancret, La carmago dancing, 1730, NGA, Waszyngton |
Zachowane źródła
także mówią nam co innego, na obrazach przedstawiających Camargo, tańczy ona w
butach na obcasie. Także ostrożnie podchodzę do twierdzenia, że tańczyła w
jedwabnych, różowych rajstopach – prototypie dzisiejszych baletowych rajtuz czy
legginsów ( w tym czasie używano pończoch). Jedyną informacją naprowadzającą może być wzmianka Casanovy o
tańczącej Camargo w wieku ok. 60 lat bez bielizny (w tym przypadku chodziło
nie o gołe nogi tylko o brak halek i panier). Camargo zatańczyła w ok. 70
baletach, była pierwszą baleriną scen paryskiej i belgijskiej. Malowana i
podziwiana przez wielkich ówczesnego świata jak Rousseau czy Woltaire’a. Nie
zachowało się wiele jej wizerunków, nie wiemy też nic i jej życiu prywatnym.
Miniatura, portret La Camargo, 1730 -1740 |
Najbardziej znanym
wizerunkiem Camargo jest obraz Nicolasa Lancreta zatytułowany Tańcząca panna Camargo. Obraz z ok. 1730
roku przedstawia tancerkę w srebrzysto – szaro – białym stroju przystrojonym w
sztuczne kwiaty. Spódnica już skrócona ukazuje małe stopy tancerki w butach na
obcasie w pozie demi pointe. Malarz
świetnie uchwycił lekkość i elegancję tancerki jak też i nie przeładowany
dekoracjami kostium. Jest kilka wersji
tego obrazu gdzie tancerka tańczy solo oraz gdzie partneruje jej tancerz.
Pierwszy gdzie tancerka ukazana jest w tańcu solowym znajduje się w The WallaceCollection, datowany na 1730 rok, drugi z kolei znajduje się w National Galleryof Art w Waszyngtonie i także pochodzi z tego samego okresu. Tancerka ukazana
została w typie przedstawień fetes galantes
w otoczeniu spokojnej idylli.
Na zakończenie porównanie długości sukien kobiecych w strojach teatralnych. Dla porównania obraz Antoine Watteau Aktorzy Comedie Francaise z roku 1720.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz