Strona tytułowa Analizy piękna, ilustracja przedstawia linię serpentynową, w menuecie tańczona jako literę S |
Minuet (ang.), menuet (fr.)
Tak określa menuet William
Hoggart w swojej Analizie piękna (1753):
Znawcy
tańca są zgodni, że menuet jest najbardziej doskonała jego formą. Słyszałem
kiedyś opinię słynnego mistrza , który przyznał, że menuetowi poświęcił całe
życie, niezmordowanie studiując jego piękno, tylko po to by powtórzyć za
Sokratesem, że na interesujący go temat nic nie wie. […] Nie ulega wątpliwości,
że menuet stanowi piękną kompozycję ruchową, ponieważ składa się z tak wielu
różnorodnych figur opartych na linii serpentynowej, ile tylko da się razem
zgromadzić, nie niszcząc ich odrębności. Zwyczajny faliście wznoszący się i
opadający ruch człowieka podążającego gdzieś zwykłym krokiem (ruch taki można
łatwo zaobserwować na przykładzie falistej linii, która powstaje na ścianie,
kiedy głowa przechodnia oświetlona promieniami popołudniowego słońca rzuca na
nią cień) zostaje tańcu za sprawą kroków menueta zwielokrotniony w pokaźną
ilość falowania, które tak obmyślono, by ludzkie ciało w tańcu stopniowo się
nieco unosiło Si e nieco wyżej niż w normalnym chodzie, a nastepnie w ten sam delikatnie
sposób obniżało. Również zarys kroków menueta składa się z linii serpentynowej,
co pokazano na ryc. 122 choć oczywiście ich forma może się nie co zmieniać zgodnie
z nowymi modami. (…) Inne piękne składniki tego tańca to skręty głowy, obroty
tułowia podczas mijania się partnerów, a także delikatne ukłony oraz podawanie
dłoni w sposób opisany powyżej. Wszystko to razem powoduje, że nie sposób
wyobrazić sobie większej różnorodności ruchów opartych na linii serpentynowej,
które dodatkowo współgrają z tempem muzyki.*
Ilustracje do Analizy piękna Williama Hoggartha, w lewym górnym rogu ryc. 122 i 123 przedstawiająca linie tańca |
Taniec ten odegrał dużą rolę w
XVIII wieku.
Był ściśle powiązany z rytuałem dworskim, pojawiał się na scenie
teatralnej jak i w domach mieszczańskich. Jak większość tańców XVIII wieczny
wywodzi się z tańców ludowych. M. Praetorius
w Terpsihore (1612) podaje, że
menuet jest pochodną tańca (pod względem struktury muzycznej i
choreograficznej) o nazwie Branle de Poictou, Branle a Mener de Poictu - tę samą opinie podaje także Pierre
Rameau w Le maitre a Dancer (1725).
Charles Eisen, Taniec podczas balu, 1740, ołowek i tusz, akwarela, Ashmolean Museum, Oxford, England. |
Faktem jest, że był to ulubiony
taniec Ludwika XIV, który sam był znakomitym tancerzem. Taniec ten na dworach
występował jako a deux czyli był
tańczony w parze. Brak znajomości menueta wykluczało bycie wśród arystokracji
oraz na dworach królewskich a co za tym szło wykluczało z towarzystwa i braku
robienia kariery. Menuet więc stał się swoistym rytuałem, który dopuszczał do
wąskiego grona wybranych, którzy mogli przebywać i kontaktować się z dworem
królewskim. Reguła ta nie dotyczyła tylko Francji ale także wszystkie ówczesne
kraje (dwory) europejskie.
Najstarszym źródłem informującym o zasadach, technikach i stylach wykonywania menueta znajdziemy w Rechstaffener Tantzmeister Gottfrieda Tauberta wydanym w 1717 roku w Lipsku. Wiadomo jednak, że autor zaczął pisać podręcznik już ok. roku 1703 ( pierwotna wersja podręcznika ukazała się w 1705) czyli rok po przybyciu do Gdańska więc jego wersje prawdopodobnie "zachaczają " jeszcze o koniec XVIII wieku jeśli chodzi o styl tańczenia menueta. Drugim ważnym dziełem jest podręcznik Pierra Rameau - francuskiego mistrza tańca, zatrudnionego na dworze hiszpańskim, który był nauczycielem Elżbiety Farnese, późniejszej królowej Hiszpanii (1714 -1724). Rameau jest autorem dwóch podręczników tańca - Le Maitre a Danser wydanym z 1725 roku i w którym to opisuje jak należy prawidłowo i z zachowaniem etykiety tańczyć menueta. Dodatkowo autor podaje szczegółowy opis swoistego rytuału dworskiego jakim było tańczenie menueta na francuskim dworze w obecności Króla Słońce.
Gottfried Taubert podaje z kolei
, że menuet wywodzi się od couranta i
że „jest jego córką” (1717). W XVIII wieku prawie każdy szanujący się mistrz
tańca nauczał i drukował nowe choreografie menueta. W Gdańsku uczył go Taubert
od chwili przybycia do miasta w 1702 a drukuje opis i choreografię w Rechstaffener Tantzmeister w 1717roku. We
Francji uczyli go tacy mistrzowie jak Pecour, Beauchamp, Rameau a choreografie drukował
Feuillet. W Anglii byłi to Edmund
Pemberton, Kellom Tomlinson, Mr, Isaac i inni.
Kellom Tomlinson, Art of Dancing (Sztuka Tańca), 1735 |
Podstawowy menuet a la court (menuet
ordinaire) składał się z prezentacji, litery Z (tańczonej tradycyjnie) lub
późniejszej S – wymyślonej przez Pecoura, Taubert jednakże radzi zatańczenie cyfry 2 jako najbardziej
idealnej figury zbliżonej do serpentyny, prezentacji prawej ręki, prezentacji
lewej ręki, prezentacji obu rąk i zakończenia.
Podstawowym krokiem menueta jest pas de menuet (a deux mouvement) i ten typ kroku menueta jest najlepszym do tańca jak radzi mistrz z Gdańska. Ten sam
nauczyciel informuje czytelników o 4 istniejących rodzajach kroków menueta:
- Pas de menuet un seul mouvement
- Pas de menuet en fleuret
- Pas de menuet a deux movement
- Pas de menuet a trois mouvement
Krok menueta składał się wg. Tauberta z 4 kroków, które mogą
być tańczone w różnych kierunkach : do przodu, do tyłu i do boku (w prawo
i w lewo). Mistrz podaje różne 4 sposoby
tańczenia menueta (są to kroki mieszane), i różni nauczyciele M. Letemps, M. Bonin - stosowali różne
style w tańczeniu menueta.Menuet tworzony dla teatru mógł zawierać
także inne kroki jak: jete, contretemps
itp.
Kellom Tomlinson, Art of Dancing (Sztuka Tańca), 1735 |
Menuet pojawił się także w kontredansach – tańcach pochodzących z Anglii,
które były niezwykle popularne w domach mieszczańskich ale także pojawiały się
na dworach (we Francji). Były żywe, skoczne i oraz w wolniejszym tempie,
posiadały proste reguły i zasady i każdy mógł się ich szybko nauczyć. W swoich
nazwach kontredanse wskazują na inspirację daną postacią np. Subligny’s Minuet
(menuet Subligny na cześć tancerki Marie Therese du Subligny, która tańczyła go w Anglii na pocz. XVIII w.).
* William Hoggart, Analiza Piękna, Gdańsk, 2008, s, 197 -198; William Hoggarth chciał przede wszystkim zajmować się malarstwem teatralnym skutkiem czego są jego zainteresowania obejmujące grę aktorską, ruch sceniczny i sam taniec. Jego spostrzeżenia na temat tańca, ruchu i gestu (fizycznego) są bardzo interesujące i pozwalają na głębsze przebadanie czym tak naprawdę charakteryzował się styl tańca w owym czasie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz