środa, 17 września 2014

Od pieśni do tańca czyli rózne wersje jednego tańca. Les Contrefaiseurs, La Furstemberg, La Furstenberg, St. Martins Lane




Wiele tańców z różnych epok inspirowało się albo wręcz zapożyczało melodie ze znanych piosenek, pieśni i arii operowych, które stawały się "hitami" i potem przekształcały się w melodie do tańca. Postanowiłam także opisywać historię poszczególnych tańców, które wykazują ciekawe historie ludzi z nimi związanych jak i ciekawe wydarzenia, które wtedy miały miejsca. Informacje na temat tańców pochodzą z moich poszukiwań i kwerend.*


Dziś o tańcu który od jakiegoś czasu jego melodia siedzi mi głowie i usilnie staram się go nauczyć a ma on kilka wersji a także ciekawą historię. 

Portret piękności ze Strasburga Nicolasa de Largilliere, 1703

Les Contrefaiseurs, LaFurstemberg, La Furstenberg, St. Martins Lane oraz First Act Tune z komedii Thomas D'Urfey Wirtuos wife or good luck at last. Wszystkie te tańce mają jedną i te samą melodię. Prawdopodobnie oryginalną nazwą była La Furstemberg.  Była nazwą pieśni opowiadającą o księżnej ze Strasbourga, która była kochanką miejskiego biskupa. Melodia jest anonimowa a pieśń prześmiewcza. najwcześniej została zapisana prze Roberta de Visee, który zrobił do niej swoją własną aranżację (manuscriptVm7-6265 Bibl. Nationale, Paris
Jako kontredans pojawił się w wydaniu Playforda w 1696 pod nazwą St. Martins Lane. W 1702 roku pojawia się choreografia Louisa Pecoura jako Les Contrefaiseurs, która ukazała się wydaniu Per. receüil [sic] de danses de bal pour l'année 1703. De la composition de M. Pecour, et mis au jour par M. Feüillet. 

L. Pecour, Les Contrefraiseurs 1703

Henry Purcell użył tej melodii pod nazwą First Act Tune (jako Minuet II) do komedii Thomas D'Urfey Virtuos wife or good luck at last z 1679 roku.   Można wywnioskować, że melodia znana była w połowie XVII wieku a w latach 70 – 90. XVII wieku powstawały wersje taneczne. 

S. de Murcia, El Menuet de Alcides, poniżej Le Charmant de Vainqueur Grave oraz Buree

Pod nazwą La Fustamberg znajdziemy tę samą melodię w zbiorach hiszpańskiego Resumen de acompanar (1714),  gitarzysty i kompozytora Santiago de Murcia (1673 - 1739). Życie kompozytora jest owiane tajemnicą jak również jego twórczość dopiero staje się tematem badań muzykologów. Kompozytor w jednym ze zbiorówił mówi o sobie, że był nadwornym nauczycielem gitary Marii Ludwiki Sabaudzkiej - królowej Hiszpanii. Dla tancerzy ciekawym jest fakt, że w zbiorach odnaleźć można melodie taneczne na gitarę jak La Mariee czy La Bretaigne, które wskazują na znajomość książek Feuilleta a tym samym francuskiej szkoły tańca. Murcia także zawarł w zbiorach tańce hiszpańskie, które znane były we Francji jak Passacaille ( Passacalles y obras) czy jácaras, czy jacaras i espnioletas.Kompozycje Santiago de Murcia znane także były w Meksyku ( nie jest pewnym czy gitarzysta sam przebywał w Meksyku czy jego drukowane zbiory po prostu były tam wysyłane). La Fustamberg na gitarę odnaleziona została w Meksysku i datowana jest na 1720 rok. ( z zbiorze Codice Saldivar)
Źródła: 
Alejandro Vera, Santiago de Murcia (1673 - 1739): new contributions of his life w "Early Music", vol XXXVI, 2008, s. 597 - 608
F Goya, Gallina ciega (Ciuciubabka), Prado Muzeum, 1789

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz