Wcześniej
wspominałam, że notacja taneczna czyli jak zapisywano choreografię w tym kroki
taneczne pojawiły się w drugiej połowie XVII wieku. Stało się tak za sprawą
Ludwika XIV. Ludwik uczył się tańca od małego zachęcał go do tego sam kardynał
Mazarin. Genezy francuskiego baletu należy szukać we włoskiej technice
tanecznej jeszcze w drugiej połowie XVI wieku. Nie powinien więc dziwić fakt, że
Kardynał uznał tę umiejętność za pożyteczną dla młodego króla.
source BNF |
Ludwik
już w wieku 13 lat uczestniczył w
przedstawieniach baletowych na dworze. Po raz pierwszy wystąpił w balecie Ballet de Cassandre w 1651 roku. Jednak
jego najsłynniejszą rolą była postać Apollina – boga słońca, zatańczona w
przepięknym kostiumie w kolorze mieniącego się złota, w złotej koronie z
piórami. To przedstawienie wywarło niesamowite wrażenie na widzach a król
przyjął przydomek jako Król Słońce. Miało to miejsce 23 lutego 1653 roku w sali
Petit - Bourbon a ten balet
nazywał się Le Ballet Royal de
la Nuit (Jean de Camberfort i Isaac de Bensérade).
Ludwik w stroju Apolla boga Słońce |
Warto zatrzymać się na chwilę przy tym
balecie, które tak silnie zaznaczyło się w tanecznej kulturze baroku. Balety
tamtych czasów miały inną budowę, były to teatralne przedstawienia często
mieszane z operą i teatrem. Pomiędzy umieszczano baletowe wstawki. Ballet Royal de la Nuit, miało przede
wszytskim konotacje polityczne i wiązało się z wygraniem Frondy przez kardynała
Mazarina i umocnienia władzy absolutnej we Francji. Zwycięstwo i powrót kardynała
Mazarina do Francji (Fronda zmusiła kardynała do ucieczki z Francji) uświetnił
karnawał 1653 roku. Obywały się festyny, bale i biesiady.
H. de Gissey, kostium Apolla dla Ludwika, Noces de Thétis et Pélée, 1654 |
Balet miał być świętem na cześć zwycięstwa
oraz ukazać potęgę państwa, którą uosabiał młody król. Przedstawienie trwało 12
godzin. Młody król wystąpił w kilku rolach: jako Czas (une Heure), Ardeny (Un
Ardens), Gra (un Jeu), Ciekawość (un Curieux), Furia (un Furieux) i w scenie
końcowej jako Apollo – bóg Słońce (un Soleil) w otoczeniu Honoru, Wdzięku, Miłości,
Łaski, Zwycięstwa, Wartości , Sławy i Pokoju. Wsród tancerzy zawodowych występował
także J.B. Lully oraz także osoby z otoczenia dworu jak: książę de Joyeuse czy markiz
de Genlis.
Balet ten odniósł duży sukces i został
odnotowany nawet we francuskiej oficjalnej La
Gazette z 1653 roku:
Tego dnia (23 lutego) , był tańczony w
Petit- Bourbon, po raz pierwszy w obecności Królowej i całego dworu, ”Grand Ballet royal de la
Nuit” ... z
43 entré, w bardzo bogatej, nowoczesnej oprawie scenicznej reprezentującej
piękno akcji, wspaniałość maszyn (scenografii), bogactwo kostiumów oraz grację
i wdzięk tancerzy, który zauroczył i zachwycił widzów, którzy oniemieli z
wrażenia.
Najlepiej klimat tamtych wydarzeń chyba oddaje
film kostiumowy „Król tańczy” (Le Roi Danse), który opowiada też o współpracy
króla z Jeanem Batistem Lully, najbardziej znanym kompozytorem czasu panowania
Króla Słońce, także znanym jako choreograf i tancerz. Lully jest twórcą (razem
z Molierem) tak znanych comedie – ballets.
H. de Gissey, scenografia doBallet Royal dela Nuit, 1653 |
Warto
tutaj wspomnieć o kostiumach króla. Projekty kostiumów oraz scenografię wykonał Henry de Gissey. Jak wspomina recenzja
kostiumy zachwyciły widzów. Zachowały się szkice owych kostiumów i rzeczywiście
mogą zachwycać ilością drobiazgowych symbolicznych detali. Wykonane z
najwyższej jakości jedwabi oraz aksamitów, gazy, muślinów, haftowanych złotem,
i srebrem, dekorowanych drogimi kamieniami, wszystko to miało symbolizować
nowego silnego władcę. Na ilustracji widać młodego króla w aureoli złocistej i
promienistej korony, jego złoty strój daje wrażenie jakby cały był wykonany ze
złota, na tunice widać emblemy słońca i promieni, spódniczka tuniki także
imituje promienie, widać je nawet na podwiązkach i sprzączkach kostiumu króla
Słońce.
W 1661 roku król
założył Królewską Akademię Tańca . Na początku Akademia skupiała 13 mistrzów
tańca, którzy mieli za zadanie ujednolicić i skodyfikować zasady tańca, w tym
mieli trudne zadanie próby znalezienia jednolitego zapisu tanecznego. Dziś
uznaje się, że wynalazcą systemu barokowej notacji tanecznej jest PierreBeauchamp, który bazował na dawniejszych próbach zapisu jak np. widać to
jeszcze u Andre Lorina (wspominałam o nim w poprzednim poście). Pierre
Beauchamp był dyrektorem Akademii Tańca od 1671 roku. Z kolei Pierre Rameau pisze w
swojej książce Maitre a dancer z 1725
roku w przedmowie że, Beauchamp dawał
lekcje tańca samemu królowi przez 22 lata. Był też twórcą choreografii ale także
muzyki do przedstawień Moliera.
Beauchamp skodyfikował 5 pozycji stóp, które do dzisiaj obowiązują w balecie
klasycznym. Port de bras, czyli
pozycje rąk były jednak inne od tych jakie obecnie stosuje się w balecie
(przede wszystkim kostium nie pozwalał na wysokie podnoszenie rąk).
Ujednolicona notacja
wraz z jej zasadami zapisu oraz zasadami tańca pojawiła się w 1700 roku wydana
przez Raoul Augiera Feuilleta i do dziś tę notację nazywa się jako „system
Beauchamp – Feuillet”. Od tego momentu system ten będzie stosowany przez cały
XVIII wiek zarówno przy zapisie tańców teatralnych jak i tańców towarzyskich.
Pierre Rameau, Maitre a Danser, 1725 |
Efektem tanecznego
treningu od najmłodszych lat była wysportowana i elegancka sylwetka króla. Jako
jeden z nielicznych władców Ludwik mógł się pochwalić, długimi, szczupłymi i
wyrobionymi przez ćwiczenia taneczne nogami co zawsze eksponował na swoich
portretach.
H. Testelin, Ludwik XIV w wieku 10 lat, 1648 |
H. Rigaud, Ludwik XIV w wieku 63 lat, 1701 |
Malarz nieznany, Ludwik XIV, ok 1670 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz