Sezon bali
karnawałowych się rozpoczął ale ja odnoszę wrażenie, że dzisiejsze zabawy
taneczne nijak się mają do zabaw z dawnieszych epok. Wtedy było prawdziwe
szaleństwo, proszone wieczorki, uroczyste bale, płatne reduty, hulanki, teatry
… słowem prawdziwe zabawy a nie namiastki tego co oferuje nam współczesny
świat.
***
Jednym z najbardziej
popularnych tańców na balach w okresie od XVIII do drugiej połowy XIX wieku
były kontredanse. Są to tańce z prostą melodią nawiązującą do okresu w którym
była szczególnie popularna. Historia zapisu tych tańców sięga roku 1651 kiedy
to John Playford, wydawca londyński wydał zbiór tańców pod tytułem The English Dancing Master. Należy jednak
pamiętać, że tańce te były już tańczone o wiele wcześniej przed wydaniem owego
zbioru.
W.Hogarth, Bal z cyklu Wesołe Małżństwo, 1745, South London Art Gallery |
Zbiory tańców
Playforda były tak popularne, że ukazało się ich przeszło 17 wznowień,
dodatkowo także stały się wzorem dla innych mistrzów tańca wydających swoje
poradniki taneczne. Badacze uważają, że zbiory tańców w systemie Playforda ukazywały
się do 1728 roku. Tak naprawdę dziś trudno to jest ocenić gdyż przez cały XVIII
wiek ukazywały się podobne zbiory tańców kontredansowych oraz innych gatunków
tanecznych, także w innych krajach gdzie stały się bardzo popularne jak
Francja, Niemcy czy Polska. Sposób opisu kontredansów angielskich przyjął się w
sumie we wszystkich publikacjach tanecznych, później przyjęte przez kulturę
francuską i przerobione na potrzeby tańca barokowego. Na pierwszych stronach The English Dancing Master znajdują się
wyjaśnienia notacji oraz kroków.
Double – to jest cztery kroki do przodu lub do tyłu, stopy złączone
razem. Single – to są dwa kroki, stopy złączone razem. Set and turne single – oznacza krok do boku w lewo i w prawo oraz obrót.
The English Dancing Master, 1651 |
Tytuły tańców bywają jednak zaskakujące i dziś nie do końca są dla współczesnych
zrozumiałe. Dotyczyć mogły popularnych melodii jak wspomniana w pierwszym poście
melodia do kolędy Drive Cold the Winter Away
czy znanych postaci jak Prince Rupert March
(na cześc księcia Ruperta Reńskiego 1619 – 1682, znanego wodza i zasłuzonego bohatera
angielskiego), Kemps Jegg (popularna
melodia (jig) nawiązująca do szekspirowskiego aktora komediowego Willa Kempa,
który zasłynął zakładem, że w ciągu 9 dni, w drodze z Londynu do Norwich (132
km) bez przerwy będzie tańczył moreskę. Miało to miejsce w 1580 roku i
oczywiście zakład wygrał) czy nazwy miast jak Newcastle czy Bath, lub imiona
postaci mitologicznych jak Daphne.
Tytuły te są ciekawymi ilustracjami ówczesnego świata i widać też jak głęboko
są zakorzenione w obyczajowości angielskiej.
Francja, która od
końca XVII wieku stała się stolicą mody nie tylko w kwestii ubiorów ale także
obyczajów i etykiety, miała także zasługi w popularyzacji kontredansów. Zresztą
do końca nie jest wiadome skąd wzięła się nazwa dla tych tańców. Z jednej
strony uważa się, że jest to nazwa na tańce wiejskie (country dances) ale są
też tacy co uważają, że oznacza to też specyficzny układ taneczny na zasadzie
przeciwieństwa ( tańczący stoją naprzeciwko siebie i wykonują różne figury) i
oznacza to „contrary dances”.
Francuskie „contredances”
pojawiły się za sprawą Andre Lorina, nauczyciela tańca i tancerza pracującego
na dworze Ludwika XIV.* Lorin wybrał się do Anglii i przebywając tam na dworze
królewskim zetknął się z angielskimi kontredansami ( wniosek, że były także
popularne wśród arystokracji) i przywiózł je do Francji. Skutkiem jego
obserwacji i nauki, były dwa manuskrypty poświęcone tym tańcom: Livre decontredance présenté au roy (ok. 1685) i Livre de la contredance du Roy
(1688). W pierwszej książce autor zawarł
16 opisów tańców w głownej mierze opartej na kontredansach. Jest to manuskrypt
dedykowany królowi Ludwikowi XIV na pierwszych stronach widnieje przedmowa
autora oraz wyjaśnienia co do techniki tańczenia oraz wyjaśnienia dotyczące
czytania notacji. ** Każdy taniec jest dedykowany ważnej osobie z otoczenia króla.
Taniec pierwszy Christ Church belles lescloches de l’Eglise de Jesus Christ, jest
dedykowany samemu królowi. Valentine S.
Day także dedykowany królowi a z kolei kontredans Excusez moi, Pani de Maintenon. Jednak pojawia się dość duża
różnica w samej technice tańczenia kontredansów francuskich, Lorin „przerobił”
bowiem kroki na technikę tańca barokowego, taką jaka już wykonywało się w
tamtym okresie. Jaśniej i dokładniej wyjaśnia to w swoim drugim manuskrypcie z
1688 roku. Podaje tam jak należy je tańczyć oraz na podstawie kontredansu Belles Les Cloches ou Les Carillon, dokładnie
krok po kroku, figura po figurze pokazuje na ilustracjach jak należy go wykonywać.
A. Lorin, Les Carillon, 1688, BNF |
Od tamtego czasu
kontredanse rozdzielają się na francuskie tańczone w manierze tańca barokowego,
zapisywanego w systemie notacji Feuilleta, używanego aż do początków XIX wieku
oraz na te tańczone w stylu angielskim (wiejskim) w uproszczonej formie.
Dziś kontredanse są w
Anglii uznawane za dziedzictwo kulturowe, można się ich nauczyć na
uniwersytetach, grupach tanecznych dla dzieci czy dorosłych. Popularność tych
tańców wzrasta także dzięki filmom kostiumowym nie mniej należy jednak uważać
bo tańce w filmach historycznych nie są tym samym jakimi były w czasach kiedy
je tańczono.
* W 1661 roku Ludwik XIV powołał Akademię Tańca ( Academie Royale de Dance)
** Najbardziej znaną jest notacja Feuilleta opracowana i wydana w 1700 roku ale przed tą datą także inni choreografowie Akademii Tańca próbowali stworzyć notacje taneczne, Andre Lorin stosuje podobną do notacji Feuilleta na 20 lat przed ukształtowaniem się i popularnością systemu Feuilleta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz